vineri, mai 30, 2014

Monştrii numiţi oameni. „Locuri întunecate” de Gillian Flynn - Recenzie

Cartea a apărut la Editura Trei şi o puteţi comanda de AICI.

Când anumite amintiri dureroase ne fac rău, ne chinuie mintea şi ne corodează sufletul ca rugina, avem tendinţa să le blocăm cu un perete invizibil de uitare, să le închidem într-un cufăr cu lacăt, pe care apoi îl vom arunca în străfundurile memoriei noastre. Le îngropăm acolo, pentru a le evita, pentru a păstra la distanţă sursa torturii noastre.
Exact aşa a procedat şi Libby Day, personajul din „Locuri întunecate”, şi-a suprimat aducerile de aminte şi orice imagine, detaliu, legat de noaptea fatidică în care şi-a pierdut mama şi două surori într-un mod barbar şi sângeros. Era o fetiţă de doar câţiva ani atunci, iar acea noapte traumatizantă a marcat-o şi schimbat-o pentru totdeauna; cu fratele mai mare în închisoare, acuzat de aceste crime, rămasă practic orfană, plasată de la o rudă îndepărtată la alta ca o cârpă, soarta ei a fost pecetluită. Tragedia prin care a trecut i-a afectat personalitatea şi modul de a vedea viaţa, evoluând de la o copilă sărăcăcioasă şi apatică la o tânără cinică şi cu o gândire morbidă, ciudată. Nici spiritul responsabilităţii nu a poposit în sinele lui Libby, care s-a complăcut într-o lâncezeală, o monotonie cruntă, s-a mulţumit cu o viaţă trăită din fondurile celor care au donat pentru ea din compasiune. Însă acum se trezeşte la 32 de ani, ajunsă la fundul sacului, fără nimeni care să facă gesturi de mărinimie pentru ea. Cum opţiunea de a-şi căuta o un loc de muncă e sumbră, şi deloc pe placul ei, soluţia va veni de la Lyle şi Killer Club, o organizaţie de maniaci, fani ai crimelor bizare. Pentru că ei sunt convinşi să Ben, fratele ei, e nevinovat, se oferă să o plătească substanţial pentru informaţiile pe care le poate obţine în cazul măcelului familiei ei.
Libby acceptă această alternativă, dar pentru asta va fi nevoită să dezgroape amintiri putrezite de mult, pline de amar, pe care s-a străduit în toţi aceşti ani să le şteargă din minte. Însă ceea ce la început e doar o activitate acceptată din disperare pentru bani, o va duce pe căi nebănuite şi periculoase, care vor ameninţa să îi distrugă pentru totdeauna liniştea mentală şi aşa fragilă şi toate concepţiile despre ce s-a întâmplat cu adevărat atunci.
Am vânat această carte luni bune, aşa cum un şoim îşi urmăreşte prada înainte de a o ataca. Nu mai ţin minte ultima dată când mi-am dorit cu fervoare să citesc o anumită carte, până la obsesie chiar. Însă asta reuşeşte să facă Gillian Flynn cu cititorii ei: să îi aducă pe culmele disperării, o dată cu personajele ei.
Subiectul tratat este unul dur, neobişnuit, iar tensiunea e mereu prezentă, chinuitoare, îţi apasă pe umeri cu o intensitate mare. Avalanşa de descoperiri pe care le faci simultan cu Libby este şocantă şi greu de digerat, dar incredibil de fascinantă. Te prinde în mrejele ei ca în plasa unui păianjen otrăvitor. Tipic romanelor acestei scriitoare, şi de data aceasta ne provoacă mintea, aruncându-ne la fileu nişte situaţii alambicate, labirintice. Un lucru interesant este modul cum este alternat planul prezentului, prin intermediul vocii lui Libby, cu cel al trecutului, conturat prin perspectivele succesive ale  mamei şi fratelui acesteia, unele care parcă aduc şi mai multă confuzie în mintea cititorului.
Şi aici se explorează trăsăturile neplăcute şi urâte ale caracterului şi obiceiurilor personajelor, augmentându-se defectele lor, comportamentul anormal, şocant. De la satanismul cu practicile macabre, la pedofilie şi alte apucături, acţiunea patinează cu uşurinţă prin toate. 
Însăşi Libby Day, eroina noastră, dacă o putem numi aşa, fiind mai mult o antieroină, e o combinaţie de „aşa nu”: sarcastică şi delăsătoare, profitoare, dură, nu e deloc un exemplu pentru nimeni. Nu a lucrat niciodată, nu şi-a terminat studiile, iar în majoritatea zilelor îi este cu neputinţă de a se urni chiar din pat. A ales să se scalde în drama ei şi să beneficieze de pe urma acesteia. Cu toate acestea, e imposibil de învinovăţit, deoarece să asculţi cum în camera de alături se petrec o serie de crime îngrozitoare, la o vârstă atât de fragedă, cu siguranţă asta îşi pune amprenta pentru totdeauna asupra psihicului tău şi e foarte probabil să ajungi o persoană iresponsabilă şi delăsătoare. Modul în care vorbeşte de tragedia trăită e unul direct, tranşant, neimplicat, dar asta e doar o faţadă, în interiorul ei e un ghem de durere, disperare, iar mintea ei e un loc negru pe care îi e teamă să îl scormonească. Însă cu toate părţile ei urâte, intră uşor în inima cititorului. 
Cred că asta e şi puterea absolută a lui Gillian în ceea ce priveşte romanele ei: personajele, extrem de vii, bine conturate, care plac cititorului, în ciuda nenumăratelor defecte. 
În ceea ce priveşte deznodământul romanului, avem, desigur, parte de acel impact de necrezut de la final, dar parcă groaza şi zguduiala pe care mi-am luat-o la „Obiecte ascuţite” aici a lipsit, sau nu a fost aşa de impresionantă. Totodată, mi s-a părut că unele aspecte nu au fost clarificate, cum ar fi interesul poliţiei de a fi închis atât de uşor cazul, deşi mai erau o mulţime de piste de verificat. Cu toate acestea, am avut parte de o lectură remarcabilă, neobişnuită, plină de mister şi bătăi accelerate de inimă. Şi cutremurul a fost la final, chiar dacă a avut mai puţine grade Richter. 
Dacă ar fi să mă gândesc la o scriitoare remarcabilă, cu o minte extrem de agilă, ciudată, şi cu un mod nemaiîntâlnit de a se juca cu personajele ei, aceea este Gillian Flynn. Este capabilă să trimită emoţii puternice - ca nişte cuţite - în sufletul cititorilor, chiar în cele mai urâte situaţii, scăpate de sub control. Nu este nimic frumos şi paşnic în poveştile ei, sunt toate dure şi bizare. Ea nu îşi îmbracă cuvintele într-o formă plăcută, sunt toate ascuţite. Însă o dată ce ai pătruns în lumea romanelor ei, nu mai ai scăpare, eşti condamnat să rămâi acolo cât mai mult, eşti sustras în gaura neagră, întunecată, a imaginaţiei ei bolnave. Şi te bucuri de fiecare moment în care eşti acolo. 

„Nu am fost deloc un copil simpatic şi am devenit un adult teribil de antipatic. Desenează un portret al sufletului meu şi va fi o mâzgălitură cu colţi ascuţiţi.”

”Cred că sunt deprimată de vreo douăzeci şi patru de ani. Simt că undeva, adânc în mine, există o variantă mai bună a eului meu – ascunsă, poate, în spatele ficatului sau prinsă de o parte a splinei din corpul meu nedezvoltat şi imatur – o Libby care mă îndeamnă să mă ridic, să fac ceva util, să cresc şi să trec mai departe în viaţa mea. Însă răutatea din mine învinge întotdeauna.”

”Nu m-am putut lăsa niciodată pradă acestor imagini. Am etichetat amintirile ca reprezentând o zonă periculoasă: Locul întunecat.”

"Dacă dorinţele şi scuzele ar fi dulciuri sau nuci, toţi am avea un Crăciun extrem de fericit, auzeam în minte vocea mătuşii Diane. Aceste cuvinte fuseseră crezul copilăriei mele, amintindu-mi în permanenţă că nimic nu iese aşa cum trebuie, nu numai în cazul meu, ci în cazul oricui, şi de-asta cineva inventase această zicală. Ca să ştim cu toţii că niciodată nu puteam avea întocmai ce ne doream.”

Recenziile celorlalte romane ale scriitoarei:
Image and video hosting by TinyPic    Image and video hosting by TinyPic
Pe 1 septembrie 2014 va apărea şi filmul "Dark Places" realizat după această carte, şi are un cast pe măsură! Cred că va fi genial şi abia aştept să apară. Mai jos puteţi vedea o parte din cast, pe IMDB îl găsiţi complet. Unele personaje apar şi în trecut şi în prezent, de aceea au fost aleşi şi câte doi actori pentru un personaj. 

39 de comentarii:

  1. De Gillian Flynn am citit doar "Fata disparuta" care pur si simplu m-a lasat fara cuvinte si datorita ei am ajuns sa iubesc dramele psihologice.
    E prima data cand aud de "Locuri intunecate" si imi place mult recenzia ta, desi mi-am dat seama ca aceasta carte trebuie citita chiar dupa ce am citit numele autoarei pentru ca, asa cum ai spus si tu: "o dată ce ai pătruns în lumea romanelor ei, nu mai ai scăpare, eşti condamnat să rămâi acolo cât mai mult, eşti sustras în gaura neagră, întunecată, a imaginaţiei ei bolnave. Şi te bucuri de fiecare moment în care eşti acolo."
    Am mai incercat sa citesc o carte de acest gen, dar nu s-a ridicat nici macar la jumatate nivelului cartii "Fara disparuta" asa ca mi-a fost frica sa citesc "Obiecte ascutite" ca nu cumva sa raman si mai dezamagita.
    Poate voi incerca sa citesc "Locuri intunecate", dar nu garantez nimic :D

    RăspundețiȘtergere
  2. Diana, "Obiecte ascutite" este romanul meu preferat al lui Gillian Flynn, dintre cele trei. Ti-l recomand, cu siguranta nu te va dezamagi. Locuri intunecate si Fata disparuta sunt oarecum pe locul doi, la ambele nu mi-a placut asa de mult finalul. Am citit intr-un articol ca Gillian a schimbat finalul la Fata disparuta, filmul va avea a treia parte complet diferita de carte.
    Daca ar fi sa iti recomand alt thriller psihologic bun, incearca "Inainte sa adorm". E foarte tare, iar finalul e socant.

    RăspundețiȘtergere
  3. Este prima data cand aud de aceasta carte.Imi place foarte mult subiectul cartii si cu siguranta o voi cumpara.Am citit "Inainte sa adorm" anul trecut si pana nu am terminat de citi nu am putut nici sa dorm nici sa mananc...trebuia sa stiu neaparat ce se intampla.

    RăspundețiȘtergere
  4. Interesanta recenzia si are un cast frumos, sper ca filmul sa fie pe masura. Din ce in ce mai multe ecranizari uimitoare ^^

    RăspundețiȘtergere
  5. de Gillian Flynn am citit "Obiecte ascutite", care mi-a placut foarte mult si mai am in biblioteca "Fata disparuta" pe care abia astept sa o incep. De "Locuri intunecate" e a doua oara cand aud si prima cand citesc o recenzie a cartii.
    ma declar fana a cartilor mai dure, sangeroase, ca sa spun asa, dar cartea asta, din ce am inteles in urma recenziei parca le intrece pe toate. satanism, pedofilie, wow, cred ca este oarecum socant sa citesti despre asa ceva
    de personajul principal imi e mila , dupa toate cate a patit e cam greu sa isi mai revina si inteleg intr-un fel de ce Flynn a ales sa o prezinte ca o antieroina...
    felicitari pentru inca o recenzie superba ! :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Desi recenzia e buna, cred ca va ramane sa vad filmul. Cartea in sine nu ma atrage asa tare, insa cred ca filmul va fi bun. Eu inca sper sa citesc Fata disparuta, poate daca o citesc ma convinge sa iau cartea, insa altfel nu cred.

    RăspundețiȘtergere
  7. Ely, din pacate, putini au auzit de carte.. Unele edituri nu se straduiesc deloc sa isi promoveze titlurile, desi sunt bune si au succes in afara. Si eu am citit Inainte sa adorm si mi-a placut foarte, foarte mult. Trebuie sa te avertizez insa ca romanele lui Gillian sunt mult mai transante, dure, bolnave. Ea nu se sfieste deloc sa nu scoata in evidenta cele mai murdare si oribile defecte umane.

    Dreams have wings, si eu astept cu nerabdare sa apara filmul, sper sa fie pe masura!

    Alexa Ioana, ma bucur ca ai citit Obiecte ascutite, si ti-a placut. E preferata mea din cele trei. Si Fata disparuta e fain, inceputul insa e putin greoi de parcurs, usor plictisitor. Dar apoi devine tot mai interesanta.

    Apy, si dupa Fata disparuta apare film anul acesta. Stii,nu?

    RăspundețiȘtergere
  8. Din cateva vad "Obiecte ascutite" e apreciata pe aici :) Au fost bloguri care au criticat-o de nu s-a mai vazut ca sa spun asa si din cauza asta mi-a si fost frica sa o citesc.
    De cartea "Inainte se adorm" am auzit destul de multe lucruri in ultima perioada asa ca e posibil sa o trec pe lista :)

    @alexa ioana, mie lucrul asta imi place cel mai mult la Gillian: nu are retineri in a spune adevarul fatis, asa cum incerca unii autori sa invesealeasca situatiile. La inceput si eu am fost socata, dar m-am obisnui cu stilul ei, dar nu recomand cartilor celeor slabi de inger :)

    RăspundețiȘtergere
  9. Serios, Diana? Tin minte ca m-am uitat dupa recenzii ale ei dupa ce am citit-o dar nu tin minte sa fi dat de persoane revoltate? Imi poti spune ce bloguri? Sunt foarte curioasa.
    Bine, as intelege totusi daca unii ar fi revoltati, pentru ca lecturile acestea numai ortodoxe nu sunt.

    RăspundețiȘtergere
  10. Da, unora chiar nu le-au placut acest stil direct al autoarei si m-au demoralizat putin :(
    Le voi cauta si ti le voi trimite.

    RăspundețiȘtergere
  11. Diana, eu ii inteleg. Daca esti slab de inima sau nu ai o gandire mai deschisa, capabila sa reziste citind despre tot felul de personaje anormale si situatii nemaintalnite, e firesc sa nu iti placa deloc. Nu sunt de judecat oricum, depinde de gusturi.

    RăspundețiȘtergere
  12. Si depinde si de varsta pe care o ai atunci cand o citesti si mai ales daca e prima carte de acest gen citita de persoana respectiva e posibil sa aiba un impact si mai negativ asupra ei, sa nu mai spun daca sunt adevarati crestini...

    RăspundețiȘtergere
  13. Da..daca esti si mic ca varsta e greu de digerat o asemenea carte.

    RăspundețiȘtergere
  14. Nu stiam ca apare film si la Fata Disparuta, insa am in plan sa imi cumpar Fata disparuta si obiecte ascutite.
    Sunt chiar asa de inspaimantatoare precum zice majoritatea celor care au citit aceste carti?

    RăspundețiȘtergere
  15. Auzisem de autoare atunci cand au aparut romanele Fata disparuta si Obiecte ascutite, si eu imi doresc sa citesc macar un roman de-al autoarei...oricum eu daca citesc un roman al unui autor incerc sa fac rost de toate:-) . Foarte buna recenzia realizata de tine! Si foarte bun romanul! Nu mai auzisem de el pana acum! In privinta lucrurilor care te ingrozesc si preferi sa le ti ascunse intr-un cufar ai dreptate...spun asta din proprie experienta, in copilarie am fost lovita de o masina si am scapat ca prin minune cu viata, in prezent am o viata absolut normala, nu am ramas cu nicio sechela...insa in adancul sufletului meu exista o pata neagra, amintirile dinainte sa fiu lovita pe trecerea de pietoni imi vin in minte de fiecaredata cand aud stiri despre accidente...e cumplit...numai cine trece prin asa ceva poate sa inteleaga, probabil ca eu niciodata nu voi fi in stare sa imi iau carnetul de sofer...nu am incercat si nici nu ma tenteaza. Tocmai ati asistat la un moment de servire al unei portii din sufletul meu ravasit de un amalgam de amintiri:-) , am facut aceasta paralela fiindca toate lucrurile negative din viata noastra sunt traume, tipa din carte a asistat la o crima, altii de exemplu pleaca, cu copilul de 4 ani la produs INGROZITOR, ati vazut la stiri...va dati seama ce e in mintea unui copil care asista la actul sexual platit al mamei? Traumele psihice sunt mai dureroase decat cele fizice...iti pot bloca anumite actiuni in viata..sau iti pot modifica, comportamentul, asa cum este cazul fetei din carte, anti-eroina care se complace in propria drama obtinand beneficii materiale...Filmul va fii cu siguranta interesant!

    RăspundețiȘtergere
  16. Mai gasesti carti de la editura Tritonic prin librarii sau tu le iei de pe net? La mine in oras se mai gassc, dar doar la librariile frecventate mai rar de oameni.

    RăspundețiȘtergere
  17. sincer, din tot cast-ul filmului "Locuri intunecate" n-am auzit decat de Charlize Theron..:D ceilalti actori imi sunt total necunoscuti :)) dar ma rog, nu asta conteaza foarte mult, atat timp cat ei interpreteaza bine rolurile

    @Apy da, anul acesta o sa apara filmul Gone Girl si printre actori este si Ben Affleck !! :)
    referitor la carti, nu sunt foarte, foarte inspaimantatoare, dar depinde cat de slab de inima esti si de ce gusturi ai. mie una imi plac:D

    RăspundețiȘtergere
  18. Am mai vazut cartea aceasta in librarii doar ca nu i-am acordat foarte multa atentie si acum, dupa ce am citit recenzia imi pare enspus de rau pentru ca pare a fi o carte promitatoare.

    RăspundețiȘtergere
  19. Alin, cel mai bine ar fi sa le comanzi. Ai putea sa le ei de pe elefant daca vrei mici reduceri, insa de obicei au si o problema mai mica sau mai mare. Daca nu vrei sa fie "avariata" ia-o de pe site-ul editurii.

    RăspundețiȘtergere
  20. Paun Catalina, iti multumim pentru momentul de sinceritate in care ti-ai deschis sufletul in fata noastra. Imi pare tare rau sa aud de momentele grele prin care ai trecut, si iti doresc o viata cat mai linistita de acum incolo, fara alte intamplari periculoase. Asa e, fiecare eveniment din viata te marcheaza, dar pe unii ele ii intaresc, ii fac mai puternici.

    Alin, am comandat-o de la Diverta, de Black Friday. Nu stiu daca se gaseste in librarii, eu oricum majoritatea cartilor mi le comand online. Sunt librarii online care au transportul gratuit prin curier, cum e Libris de exemplu, si au si tot felul de promotii faine. Asa ca nu se merita sa platesc pretul intreg la librarii, plus adaos comercial.

    RăspundețiȘtergere
  21. De la Tritonic am vazut carti in librarii, dar doar seria "Amber" de Roger Zelazny, aparuta prin 2006. Nu am gast deloc aparitiile noi ale editurii in librarii. Presupun ca editura se axeaza acum doar pe livrarea online, ceea ce ar fi destul de ciudat... Dar cu prima ocazie o sa imi comand de pe internet o carte a autoarei , aparuta la Tritonic . Vad ca toata lumea o vorbeste de bine.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. lin, tin minte ca "Obiecte ascutite" , romanul meu preferat al autoarei dintre cele 3,se gaseste si pe net, pe Scribd, pdf. Daca citesti si carti in format electronic poti incerca sa vezi daca iti place stilul autoarei. In cazul in care nu reusesti sa descarci cartea si vrei sa o citesti sa imi spui. Parca o am si eu prin calculator, ti-o trimit.

      Ștergere
  22. Am auzit de autoare ,dar nu am citit cartile sale.Chiar as vrea sa citesc cartea aceasta ,dar si "Obiecte ascutite".Vor fi sigur pe lista pentru carti de citit de anul acesta!

    RăspundețiȘtergere
  23. Krisz, multumesc, dar am gasit-o aseara pe scribd :)

    RăspundețiȘtergere
  24. Am citit si eu mai multe despre cartile autoarei si Obiecte ascutite mi se pare cea mai interesanta, cred ca o voi cumpara curand.

    RăspundețiȘtergere
  25. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  26. Suna atat de bine cartea asta!! :)
    Bun venit pe lista mea!! :)))
    De-abia astept sa te devorez!! ;)

    RăspundețiȘtergere
  27. E foarte frumoasa cartea.Sunt sigura de asta,desi nu am citit-o.Eu de-abia astept sa vad filmul.Cred ca o sa fie unul super frumos.

    RăspundețiȘtergere
  28. Filmul il astept si eu, dar cartea cred ca o voi imprumuta de la bibliteca, alaturi de altele, azi. MI-am facut o lista de vreo 7 carti, desi limita e de 4 carti.

    RăspundețiȘtergere
  29. Mi se pare mai intereanta cartea decat ,,Fata disparuta'',o sa o incerc.

    RăspundețiȘtergere
  30. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  31. Cu siguranta,este foare buna cartea. :D

    RăspundețiȘtergere
  32. Imi plac foarte mult citatele alese!! :3

    RăspundețiȘtergere
  33. pfff, cat am stat sa ma intreb daca sa mi-o iau de la bookfest :)) dar mai e timp si pentru ea :D

    RăspundețiȘtergere
  34. Mi-se pare foarte interesantă cartea şi chiar vreau să o citesc înainte să apară filmul, din cauza ta acum am mai adăugat o carte pe listă:))....dar nu mă supăr. Castul este foarte intersant, un alt motiv pentru care să citesc cartea:D.

    RăspundețiȘtergere

Vă mulțumim pentru că ne vizitați blogul și pentru comentariile voastre. Contează foarte mult pentru noi să vă aflăm gândurile :). Dacă ați pus o întrebare, reveniți, cu siguranță vă vom răspunde!