vineri, iulie 11, 2014

Corason latino şi ale ei frământări. ”Reacție în lanț”(Chimie perfectă #3) de Simone Elkeles - Recenzie

Cartea a apărut la Editura Leda și o puteți comanda de AICI

Atunci când avem parte de o mare dezamăgire în dragoste și suntem răniți, există mari șanse de a rămâne pentru totdeauna marcați. În încercarea uneori exagerată de a ne proteja inima de eventualele atacuri și suferințe, blocăm accesul la calea ei cu tot felul de obstacole. Putem deveni mai acizi, mai duri cu cei care se apropie de noi, avem tendința de a face mereu comparații cu fostele relații eșuate, devenim închiși în noi, cinici, negativiști. Exact așa a procedat și Nikki Cruz, personajul principal feminin din ”Reacție în lanț”.
După o poveste neplăcută cu Marco, un mexican, membru al unei bande, fata suferă foarte mult iar durerea prin care trece o face să se transforme într-o fată dură, pragmatică, ironică, care nu mai crede în prinți și povești de iubire, și e reticentă la tot ce ține de fluturași în stomac și alte..aspecte siropoase și total neadevărate, în concepția ei.
Intră în scenă Luis Fuentes, fratele mai mic al lui Alex și Carlos, pe care i-am cunoscut mai bine în celelalte volume ale seriei. El este tot ce își dorește și tot de ce fuge Nikki. E atrăgător și inteligent, sigur pe el, dar e mexican, cu potențial mare de a se înhăita într-o bandă, având în vedere antecedentele fraților săi, plus că are tendința de a considera fetele un simplu trofeu. Totul la el îi spune fetei să stea departe, că e ”pericol de inimă frântă” din nou, dar în același timp simte o curiozitate și o înclinație inexplicabilă către persoana lui, iar gândul îi alunecă fără să vrea la el. Va avea Nikki curajul să iubească din nou? Luis va reuși să nu ia același drum greșit, luat inițial de Alex și Carlos? Rămâne să aflați voi.
Eram curioasă care și cum va fi povestea ultimului Fuentes, mai ales că se tot spunea că el e cel mai deștept, rațional, silitor și cu capul pe umeri. Am întâlnit însă la el multe asemănări cu frații lui, parcă autoarea nu a mai fost atât de inspirată acum, nu a mai reușit de această dată să îi contureze personajului ei principal o personalitate aparte, să îl diferențieze cumva de ceilalți. Felul lui de a fi mi s-a părut o combinație din comportamentul lui Alex și al lui Carlos. Nu pot spune că partea feminină compensează în vreun fel. Cred că s-a încercat prin Nikki să se creeze o tipă capabilă să se apere, una puternică, care să ”pună cu botul pe labe” băieții, inclusiv pe un Fuentes, dar a ieșit un personaj destul de antipatic și isteric, enervant, cu acțiuni de-a dreptul exagerate uneori.
Nici la capitolul originalitate nu mi s-a părut că a excelat acest volum. Am citit undeva că scriitoarea l-a rescris complet la un moment dat, deoarece dorea să fie perfect, concluzia ideală a trilogiei. Parcă s-a străduit prea mult și totul e cam forțat, iar asta se simte. Întâmplările prin care trec personajele nu mai sunt atât de captivante, vechea problemă cu banda deja și-a pierdut farmecul. M-a supărat mult faptul că Luis a făcut exact aceleași greșeli ca frații mai mari, deși se presupune că el e cel mai cu capul pe umeri din casă, se pare că nu a învățat nimic din suferința și din problemele prin care a mai trecut familia lui de două ori deja. S-a lăsat condus de un orgoliu nejustificat și de așa zisa lui pasiune pentru adrenalină. Dar zău dacă am priceput; vrei să trăiești la limită? Fă bungee-jumping, parașutism, nu intra într-o bandă, pentru numele lui Dumnezeu! Plus că la final era atât de inconsecvent, se contrazicea singur în propriile acțiuni și gânduri de la un capitol la altul, încât devenise iritantă situația.
M-am bucurat însă de momentele cu Alex, Brittany, Carlos și Kiara, deși am și aici niște mici obiecții: nunta lui Alex și cererea în căsătorie a lui Carlos nu au fost pe placul meu, cred că Simone Elkeles a dorit să le facă ieșite din comun și așa au și fost, deși nu într-un sens neapărat pozitiv. Totuși, intervențiile lor de pe parcurs în încercarea de a-l ține în frâu pe rebelul Luis, au fost mai mult decât binevenite.
Din punctul meu de vedere, nu pot spune că am avut parte de cea mai strălucită încheiere a acestei serii, parcă ”Reacție în lanț” a cam scârțâit, a fost mai slab creat, atât în ceea ce privește conținutul cât și referitor la personajele principale care nu au reușit să epateze de această dată. 
Iată că am ajuns la finalul unei călătorii..interesante, să spunem. Am început cu mare entuziasm această trilogie, primul volum încă a rămas preferatul meu, dar pe parcurs interesul meu pentru ea a luat-o pe o pantă descendentă.
Știu că această serie, ”Chimie perfectă”, are foarte mulți fani, o mulțime de recenzii pozitive, entuziaste, dar pe mine nu m-a prins atât de tare în mreje. Parcă e prea copilăroasă, prea siropoasă, pentru gustul meu; poate mi-am pierdut eu capacitatea de a mă bucura de povești mai simple. Nu îi contest valoarea pe care o are în ochii altora, faptul că mulți pot iubi volumele, așa necomplicate cum sunt sau cum e stilul lor, dar nu au fost pentru mine, din păcate. Însă ar trebui să îi acordați o șansă, știți că părerile și trăirile diferă de la un om la altul, de la un cititor la altul.
Recomand seria ”Chimie perfectă” tinerilor, adolescenților în special, celor care citesc cu plăcere cărți despre ”fete bune și băieți răi”, care nu au un fir narativ complicat și complex și se parcurg foarte ușor, celor care sunt pasionați de poveștile de dragoste, în orice formulă ar fi ele scrise.
„Crezusem că Marco e eroul meu, însă se dovedise că mă înșelasem. Eroii nu sunt decât niște personaje fictive din basme. Nu există cu adevărat. Cel puțin nu în universul meu. Cu toate că Luis se purtase astăzi aproape ca un erou.”

”Uneori e bine să privim în urmă pentru că trecutul ne ajută să apreciem mai bine viitorul.”

”- Bine, dar nu uita: dacă așa v-a fost scris, atunci totul va fi bine. Mă întreb: dar dacă nu ne-a fost scris, atunci cât de rău poate fi?”

"Odată mi-ai spus că te fac să crezi că imposibilul e posibil. Iar tu m-ai făcut să cred din nou în dragoste, atunci când îmi pierdusem orice speranță. Îți mulțumesc că m-ai convins că iubirea nu e doar un basm.”
Carte primită de la Editura Leda pentru recenzie. 

22 de comentarii:

  1. Desi nu am citit niciun volum din "Chimie perfecta", am citit cu mare placere recenzia ta,asadar o sa mi-o cumpar cu prima ocazie :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu nu am citit cartile, dar o prietena a facut-o si mi-a spus ca sunt geniale, asa ca am rugat-o sa-mi faca un rezumat. Stiu ca sunt multe lersoane care adora aceasta serie, dar mie, sincer mi se pare cliseica, prea siropoasa si predictibila. Acum nu aruncati cu rosii. Daca mie nu mi-au placut asta nu inseamna ca nici voua nu o sa va placa. Gusturile nu coincid:D

    RăspundețiȘtergere
  3. Am citit doar primul volum al acestei trilogii si mi-a placut destul de mult, chiar daca au fost cateva lucruri care m-au deranjat: cliseele si actiunea fortata in special, dar am reusit sa le las in urma si sa ma bucur de lectura.
    Dar sa citesc si urmatoarele volume? Nup. Eu una nu inteleg de ce autoarea a vrut sa rescrie primul volum inca de doua ori. Iar faptul ca fratii au avut aproximativ acelasi destin mi se pare incredibil de aiurea, e ca si cum autoarea ar tipa tare si clar ca duce lipsa de inspiratie.

    RăspundețiȘtergere
  4. Maria Laura, imi vine greu sa cred ca ai citit recenzia mea cu adevarat :)) Cum te-ar fi covins ea sa iti cumperi seria, nu inteleg. Pentru ca nu e cea mai favorabila recenzie, din contra.

    Marya Mary. E predictibila si volumele seamana intre ele, pe mine nu m-a prins.

    Diana, primul volum a ramas preferatul meu, mi-a placut mult de Brittany si de povestea cu sora ei. Nu primul volum l-a rescris, ci pe acesta, pe al treilea.

    RăspundețiȘtergere
  5. Cred că este pentru prima oară când citesc o recenzie negativă asupra acestei cărţi/serii. Oricum eu nu apreciez cărţile care au doar romantism, adică merge să fie un cuplu pe acolo să se iubească dar nu să fie vorba doar despre ei.
    Sincer, cred că recenzia ta este mai bună decât cartea în sine.
    Şi să nu crezi că recenzia ta a fost cea care m-a oprit din a mai vrea să citesc seria. Mai mult mai asigurat şi este bine.

    RăspundețiȘtergere
  6. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  7. Krisz, atunci instinctul nu m-a inselat. Ma bucur ca am mai gasit pe cineva care sa nu supraaprecieze aceasta carte/serie...

    RăspundețiȘtergere
  8. Am primele doua volume acasa si nu le-am citit inca, si nu stiu de ce, poate pentru ca toata lumea lauda cartea la un moment dat si asa fac eu de obicei ma feresc de cartile laudate :). Trebuie sa ma apuc de seria asta pare interesanta si usor de citit.

    RăspundețiȘtergere
  9. Emily, eu am citit mai multe recenzii nu asa favorabile pentru volumul 3, chiar pe blogurile romanesti. Primul volum mi-a placut la momentul la care l-am citit, al doilea a fost ok si el, desi Kiara nu mi-a placut si nu m-am regasit in ea deloc, dar acesta... parca autoarea a fost complet neinsipirata cand a scris la el.
    Oricum, daca nu iti place romantismul nu o sa iti placa nici seria aceasta, pentru ca despre asta e vb in principal.

    Marya Mary, depinde si de varsta, de lecturile anterioare. Eu am peste 20 de ani, nu mai citesc cu aceeasi rabdare carti pentru adolesceni. Acesta poate fi un factor decisiv uneori.

    Rosia_lady, astept sa iti aflu parerea despre carti dupa ce le citesti :)

    RăspundețiȘtergere
  10. Emily, eu am citit mai multe recenzii nu asa favorabile pentru volumul 3, chiar pe blogurile romanesti. Primul volum mi-a placut la momentul la care l-am citit, al doilea a fost ok si el, desi Kiara nu mi-a placut si nu m-am regasit in ea deloc, dar acesta... parca autoarea a fost complet neinsipirata cand a scris la el.
    Oricum, daca nu iti place romantismul nu o sa iti placa nici seria aceasta, pentru ca despre asta e vb in principal.

    Marya Mary, depinde si de varsta, de lecturile anterioare. Eu am peste 20 de ani, nu mai citesc cu aceeasi rabdare carti pentru adolesceni. Acesta poate fi un factor decisiv uneori.

    Rosia_lady, astept sa iti aflu parerea despre carti dupa ce le citesti :)

    RăspundețiȘtergere
  11. Krisz, ai dreptate, dar depinde si foarte mult de gusturi. Eu sunt mai mica decat tine si tot nu ma atrag astfel de carti.

    RăspundețiȘtergere
  12. Eu am citit toate cartile din aceasta serie si pot spune ca mi-au plact foarrrrte mult.Mi-a placut foarte mult prima carte,insa toate merita citite.

    RăspundețiȘtergere
  13. In general sunt fana a povestilor fata buna-baiat rau, dar la Chimie perfecta am renuntat dupa cateva zeci de pagini. Nu pot supe exact de ce, poate si eu ma plictisisem de povestile recomandate lecturii de vara. Poate intr-o zi ma voi apuca din nou de serie. Dar acum am o lista putin cam plina de lectura

    RăspundețiȘtergere
  14. Krisz, nu am citit neaparat recenzii de pe bloguri romanesti despre aceasta carte/serie ci si de pe Goodreads si alte meleaguri si toata lumea o ridica in slavi insa tot mi se parea clisei si am renuntat. Si cand ma refer la recenzii favorabile zic(4/5 sau 5/5). In fine, nu mai conteaza.
    Si s-ar putea sa nu fie vina doar a autoarei, poate sa fie vina si a celui care a tradus cartea. In ultimul timp citesc carti in engleza deoarece totul are un contur diferit si mi se pare mai sanatos asa, adica este altceva.

    RăspundețiȘtergere
  15. Mi-am luat toate cele trei carti la precomanda, atunci cand au aparut si, sincer, pe cea de-a treia, am cumparat-o mai mult pentru ca le aveam deja pe celelaltle doua si nu voiam sa am colectia incompleta.
    Primul volum mi-a placut, dar urmatoarea mi s-a parut o reluare primei, cu alte personaje, iar la ultima au fost cateva pasaje peste care am sarit efectiv din cauza sentimentului de deja-vu pe care comntinua sa-l invoce.
    Recenzia ta imi place foarte mult, in schimb. Cred ca s-a mai spus, dar este mult mai buna decat ar fi meritat cartea.

    RăspundețiȘtergere
  16. Nu cred ca conteaza foarte mult varsta. O persoana mult mai mare decat mine imi recomandase aceasta serie pentru ca ei ii placuse foarte mult.
    Cel mai probabil este vorba de genul de carti pe care le citesti si cat de mult te atrag.
    Eu una citesc carti in genul acestei trilogii, dar pur si simplu nu s-a prea prins de mine.

    @Krisz, am vrut sa spun ca volumele doi si trei sunt foarte astemanatoare cu primul.

    RăspundețiȘtergere
  17. Cartile sunt dragute ca sa zic asa. Totusi nu inteleg de ce autoarea reia cam aceisi poveste in fiecare carte: baiatul din banda, fata care il salveaza, latino blood, prejudecatile societatii asupra mexicanilor si statutul iubitelor superior lor, acum serios prima data este deosebit iti place, a doua oara tot parca te mai atrage prin replici si ceva diferente, dar a treia oara te cam plictiseste. Bine asta este doar parerea mea.

    RăspundețiȘtergere
  18. Sunt de acord cu tine in tot ce ai spus. Am citit primul volum asa de repede si eram asa de entuziasmata de serie si volumul al doilea a fost ok dar al treilea m-a dezamagit si pe mine.
    Ma asteptam la ceva nou, mai original, nu la o combinatie de primii doi fuentes si a greselilor acestora...
    E bine totusi ca nu a mai continuat, si a ramas doar o trilogie; oricum nu avea cu ce continua :)) Mi-ar fi placut sa se fi terminat altfel totusi..
    Nu e printre preferatele mele, dar la vremea ei a fost ok pentru mine :)))

    RăspundețiȘtergere
  19. Mda daca esti un romantic/a incurabil/a atunci merg perfect cartile daca nu ghinionul tau...

    RăspundețiȘtergere
  20. Mi se pare o carte interesanta,iar recenzia e convingatoare. Am citit celelalte doua carti din serie si mi-au placut la nebunie.Cartile sunt vesele pline de viata trezind in noi sentimente profunde .Acum nu stiu, sper ca si ultima carte din serie sa fie la fel de fantastica si sa nu ma dezamageasca .

    RăspundețiȘtergere
  21. Recenzia este superba!! :D
    Am citit primele doua volume din serie si mi-au placut. Sunt o lectura usoara si potrivita pentru perioada asta. Pe al treilea nu am avut inca ocazia de a-l citi si peste cate recenzii si pareri am dat, sunt un pic in dubii. Dar ii voi da o sansa, pentru a termina seria.

    RăspundețiȘtergere
  22. am citit primele doua volume dar cu acesta al treilea tot am amanat.Volumul mi-a placut foarte mult .Clar acum , trebuie sa aflu ce se intampla cu cel mai mic dintre frati.

    RăspundețiȘtergere

Vă mulțumim pentru că ne vizitați blogul și pentru comentariile voastre. Contează foarte mult pentru noi să vă aflăm gândurile :). Dacă ați pus o întrebare, reveniți, cu siguranță vă vom răspunde!