vineri, decembrie 07, 2012

”JFK: 11.22.63” de Stephen King - Recenzie

Cartea a apărut la Editura Nemira și o puteți comanda de AICI
”E ceva care acționeză, înțelegi? Undeva în univers (sau dincolo de el), o mașină infinită ticăie și își învârte angrenajele imense”

Dacă există ceva pe lumea aceasta ce nu putem controla, acela este timpul. Nu putem opri ceasul, nu putem să îl dăm înapoi sau înainte, nu ne putem face viața mai ușoară în acest mod. Nu ne putem repara greșelile, schimba anumite cuvinte pe care le-am spus cuiva și au rănit, modifica drumul nostru, către o cale mai ușoară și frumoasă, șterge cu buretele prietenii sau foste iubiri. Tot ce avem este astăzi, acum, și trebuie să știm să profităm de acest moment. Și dacă totuși ar fi posibil?
De-a lungul vremii, au fost multe evenimente care au zdruncinat omenirea, au schimbat sau curmat vieți a sute de mii de oameni, și din care urmașii au avut de învățat.. sau de suferit. Fie că e vorba despre un război, decizia unui conducător, moartea unei personalități, sau o catastrofă naturală, oricare dintre aceste lucruri dacă nu s-ar fi întâmplat, poate viața noastră acum ar fi diferită, în mai bine.
Jack Epping se obișnuise deja cu ideea că nimic spectaculos nu i se mai poate întâmpla, și se complăcea în monotonia pe care existența lui o căra în spate: fiind un profesor de liceu de 30 de ani, divorțat, singur și fără prea multe cunoștințe, nici nu prea avea multe șanse. Asta până când primește un telefon bizar de la Al, proprietarul unei bodegi cu mâncare ieftină, pe unde Jack își mai ducea veacul. Poate nu pare nimic nelalocul lui, dar este, având în vedere că cei doi nu erau amici, iar bătrânul i s-a adresat cu multă familiaritate și l-a chemat de urgență la el ; dar ce e cu adevărat uimitor, e ce descoperă în cămara proprietății lui Al: o poartă spre trecut, sau mai bine zis, niște trepte invizibile care îl coboară acum mai bine de 50 de ani.
Poate e șocant la început, dar să poți să bei o bere cu ghimbir delicioasă, să mănânci sănătos, să cunoști oameni drăguți și poate mai educați ca acum e o adevărată plăcere, deci acomodarea cu lumea din trecut nu e chiar atât de grea, e chiar facilă. Jack, descoperind această șansă de a fi în trecut, își propune să intervină în viața unuia dintre studenții lui, care a avut parte de o experiență marcantă și îngrozitoare în copilărie, când a rămas orfan, și a rămas cu niște amintiri sângeroase, de-a dreptul terifiante. Dar Al, acum pe moarte (se pare că plimbările dese trecut - prezent nu prea i-au făcut bine), are altă misiune pentru el, una mai importantă și periculoasă, la care el muncise de ani buni, strângând informații și indicii, pentru acel moment crucial: cel în care va împiedica uciderea președintelui John F. Kennedy, deoarece consideră că asta ar schimba cursul istoriei în bine.
Astfel, Jack devine George Amberson, un om își construiește o viață, leagă prietenii și chiar descoperă adevărata iubire în trecutul din care nu mai dorește să plece. Însă, mai presus de toate acestea, are câteva misiuni importante de realizat.
Dar poți oare schimba trecutul? Acesta e viclean și pune tot felul de piedici în calea celui care vrea să facă asta..cum ar fi că George are tot felul de accidente sau de lucruri care îi atentează viața atunci când încearcă să modifice ceva. Însă dacă reușește el să oprească moartea președintelui Kennedy, ce schimbări va produce asta viitorului, și cum ar putea acționa efectul de fluture? Riscă el să cauzeze o binecuvântare prezentului, sau un adevărat haos?
O carte fascinantă, genială, pe care nu am putut-o lăsa din mână, în ciuda numărului considerabil de pagini, care mi-a deschis noi orizonturi, și din care am avut de învățat o mulțime de lucruri interesante.
Aș minți dacă v-aș spune că am așteptat cu nerăbdare să citesc acest roman, deși am fost extrem de intrigată de el de prima dată când i-am citit descrierea, pentru că mi s-a părut foarte interesantă. Mărturisesc că am fost puțin intimidată de grosimea lui, dar și de faptul că nu am avut parte de o experiență prea plăcută prima dată când am citit o carte a lui Stephen King, ”Salem’s Lot”, care mi s-a părut terifiantă, eu nefiind adepta nici filmelor de groază.
Mă temeam și că va fi o carte politică, plină doar de conspirații, și cum eu nu am niciun interes în așa ceva, voi fi depășită de subiect. Dar știți ce? Nu a fost deloc așa, din contră. Cartea nu a fost așa cum credeam, ci cu totul altfel, captivantă, frumoasă, intensă! Am făcut o călătorie interesantă, m-am despărțit de lumea telefoanelor mobile și a iPod-urilor, și am ajuns în America anilor `60, cea a lui Elvis și JFK, a pieselor de teatru ca principal mod de divertisment, și a vieții simple.
M-am emoționat până aproape de lacrimi aflând poveștile de viață ale unor personaje, și am luptat alături de personajul principal în încercarea de a le schimba viața și viitorul, și chiar mi-am ținut răsuflarea când George/Jack avea anumite lucruri de făcut, care puteau avea consecințe majore. M-am înfiorat când tensiunea era maximă, iar trecutul își băga piedicile, nedorind să fie schimbat. Am aflat anumite informații interesante despre America, despre președintele Kennedy, date care îmi îmbogățesc acum cultura generală, și mă bucur foarte mult. Însă să nu credeți că partea aceasta a politicii e cea de bază, din contră, e doar o mică porțiune, spre final. Predomină poveștile de viață obișnuite, dar impresionante, parfumul acelei vremi, calitatea oamenilor.
Acest roman este complex din toate punctele de vedere. Stephen King are o minte sclipitoare, e un scriitor care reușește să facă cititorul să simtă tot ce e pe hârtie: de parcă literele ar iesi din pagini și ți-ar intra pe sub piele, producându-ți fiori, emoții sau diverse gânduri. Cuvintele lui transmit adevărate sentimente, trăiri, îți fac inima să bată mai tare.. de parcă ar fi magice, iar el un vrăjitor..sau un mentalist, nu știu.
Au fost și clipe frumoase, am avut dans de calitate, tineri impresionanți, și o poveste de iubire neobișnuită, între cineva din viitor și cineva din trecut, dar atât de intensă. Faptul că ea a devenit ceva esențial, că la un anumit moment a devenit mai importantă chiar decât misiunea lui Jake, și că salvarea președintelui a ajuns undeva în fundal, nu în prin plan, mi s-a părut perfect. Romantica din mine a fost mai mult decât mulțumită.
Personajele..extrem de bine conturare. M-am atașat de aproape toate, și ceva ce nu mi s-a mai întâmplat niciodată, le-am reținut. Știu povestea fiecăruia dintre ei, pentru că s-a pus accent pe fiecare în parte – toți au avut rolul lor important la un moment dat, și de la fiecare avem ceva de învățat. Impresionant cum un roman cu un număr foarte mare de personaje reușește să facă cititorul să le cunoască foarte bine pe absolut toate. Ce e și mai de apreciat e că Stephen King, deși e un scriitor așa cunoscut, important, cunoaște atât de simplu sufletul omului simplu, de rând.
Vă recomand tuturor să citiți acest roman. Dacă nu o faceți, nu știți ce pierdeți. Nu veți găsi aici momente prea sângeroasă sau descrieri care să-ți întoarcă stomacul pe dos și să sădească groază în voi, dacă sunteți genul acela de cititor, ca și mine de altfel, care fuge de ele. Deci puteți citi cu încredere acest roman.
Nici nu știu ce să vă mai spun, am acțiunea așa exactă în minte, detaliată, deși am terminat de citit povestea de zile bune, și a avut peste 800 de pagini, am atâtea gânduri, impresii, notițe pe care le-am făcut în minte. Sper să simțiți entuziasmul cu care vă vorbesc și să vă determin să încercați acest roman, să vă conving că merită cu adevărat. Gândiți-vă că nu eram un fan Stephen King, din contră, nu îl apreciam deloc, și acum am fost complet dată pe spate și impresionată. Cucerită de-a dreptul de fiecare cuvânt, fiecare pagină, fiecare moment. Nu am absolut nimic de reproșat stilului, acțiunii, ideii, personajelor, finalului, totul a fost perfect din punctul meu de vedere.
”JFK: 11.22.63” e genul de carte care nu ai vrea să se termine, pentru că e prea bună, dar în același timp vrei să se termine, pentru că ai o nevoie uriașă să afli ce se întâmplă în final. Suspansul a fost la tot pasul, și ardeam ne nerăbdare să aflu pas cu pas ce urmează, pentru că era totul atât de fascinant. Am fost absorbită complet de romanul acesta, e ca o gaură neagră care m-a cuprins cu totul și nu mi-a dat drumul până la ultima pagină.

Sper ca mesajul meu sincer să ajungă unde trebuie, și dacă aveați prejudecăți de genul ”această carte e diferită de genul pe care îl citesc”, să vi le fi schimbat. E un roman paranormal, psihologic, de dragoste, istoric, cu un puternic impact emoțional. Dar mai presus de toate acestea, este impresionant, genial, captivant,  care vă va marca zic eu, și pe care nu îl veți uita niciodată.

~ Mulțumesc din suflet Editurii Nemira pentru ocazia oferită de a citi această carte de neuitat ~